Fotograferen in de avond kan heel speciaal zijn door het andere soort licht dat er dan is. In deze workshop ontdekken we de mogelijkheden van de fotografie nadat de zon onder is gegaan. Oftewel: avondfotografie en nachtfotografie.

Niveau: beginnende en gevorderde fotografen, die wel enige kennis van diafragma, sluitertijd, ISO hebben.

Deze workshop wordt niet meer gegeven.

Waar gaat deze workshop o.a. over?

  • Welke camera instellingen kies je voor avond- en nachtfotografie?
  • Hoe voorkom je onscherpe en bewogen foto’s bij het fotografen van (stads)landschappen?
  • Wat is het blauwe uurtje en waarom kies je hier wel of niet voor bij avondfotografie?
  • Hoe fotograaf je lichtstrepen van bijvoorbeeld voorbijrijdende auto’s?
  • Hoe verander je lichtbronnen in sterretjes
  • Wat is lightpainting en hoe doe je dit?
  • Hoe verander je een saaie avondfoto in een creatieve spannende avondfoto?

Deze workshop start met een bespreking waarin we gaan kijken op welke manier avondfotografie en nachtfotografie anders is dan overdag fotograferen. Dit doen we aan de hand van vele voorbeeld foto’s waarin ik vertel hoe je bijv. lichtstrepen en lichtsterretjes in de foto krijgt, maar ook waar je op moet letten bij het instellen van je camera. Na deze bespreking gaan we aan de slag met het fotograferen op verschillende interessante plekken in de stad. Deze zullen allen op loopafstand zijn. Ook gaan we aan de slag met het zogenaamde ‘light painting’; het tekenen met licht! Een (simpel) statief is een must voor deze workshop!

Veelgestelde vragen:

Gaat de workshop Avondfotografie ook door met slecht weer?
In principe gaat de workshop gewoon door, ook met (mot)regen kun je ’s avonds prachtige foto’s maken. In geval van echt noodweer zal de workshop verplaatst worden naar een andere dag (maar dit is in de afgelopen jaren nog nooit voorgekomen gelukkig!)

Ik heb (nog) geen statief. Kan ik dan ook aan de workshop mee doen?
Neem even contact op om de mogelijkheden te bespreken van het lenen van een statief!

Welke camera heb je nodig om deze workshop Avondfotografie te volgen?
Voor de workshop is het belangrijk dat je in het bezit bent van een spiegelreflex camera, omdat daar de gehele workshop op ingericht is qua uitleg.