Wil je meer leren over begrippen als diafragma, sluitertijd en ISO, en hoe je deze gebruikt bij het instellen van je camera? En hoe je van een kiekje een mooie foto maakt? Leer in één dag mooiere foto’s leren maken met de workshop Basisfotografie!

Niveau: beginners * – **
Aantal cursisten: minimaal 5, maximaal 9
Meenemen: Camera, pen & papier, handleiding van je camera, 1 foto die je bewondert

Deze workshop wordt niet meer gegeven. Wel kun je de (nog uitgebreidere) online fotografiecursus volgen.

Waar gaat deze workshop o.a. over?

  • Wat is diafragma, sluitertijd, iso, witbalans?
  • Welke camerastanden zijn er en welke gebruik ik wanneer?
  • Hoe voorkom ik onscherpe foto’s?
  • Hoe zorg ik dat de kleuren in de foto kloppen?
  • Hoe bepaal je een goede compositie?
  • Hoe verander je een ‘kiekje’ in een gave foto?
  • Hoe fotografeer ik iets ‘gewoons’ toch bijzonder

Workshop basisfotografie

Deze workshop begint met het beter leren kennen van je camera. Er worden hiervoor een aantal belangrijke basisbegrippen als diafragma, sluitertijd en iso besproken. Het wordt echter geen technisch praatje, door veel simpele en duidelijke voorbeelden zul je merken dat deze begrippen helemaal niet zo moeilijk zijn als dat ze klinken en hoe je de camera het beste kunt instellen in welke situatie. Het tweede deel van de theorie gaat meer over de creativiteit: compositie, gulden snede, standpunten, perspectief en meer. Je leert dus niet alleen hoe je technisch een goede foto moet maken, ook hoe je een foto MAAKT door het beeld op een creatieve en sprekende manier vast te leggen.

Na de lunch is het tijd om aan de slag te gaan met het fotograferen en hiervoor gaan we naar buiten. Aan de hand van verschillende opdrachten wordt de besproken theorie van die ochtend toegepast. Tijdens het ‘doen’ ben ik er om je vragen te beantwoorden en tips te geven.

Welke camera heb je nodig om deze workshop Basisfotografie te volgen?
Voor de workshop is het belangrijk dat je in het bezit bent van een spiegelreflex camera of een systeemcamera, omdat daar de gehele workshop op ingericht is qua uitleg.

Wat is het verschil met de online fotografie cursus “Nooit Meer Op De Automatische Stand fotograferen”?
De workshop Basisfotografie duurt één dag en is een combinatie van theorie en een praktijk gedeelte. Het tempo ligt tijdens de workshop aardig hoog; omdat er zoveel te vertellen is, krijg je in een hele korte tijd veel informatie te horen. Dit is belangrijke informatie, maar niet álles wat er te vertellen valt over het instellen van je camera. Tijdens de workshop komen veel van de zaken die in de online fotografie cursus wel besproken worden niet ter sprake, simpelweg omdat daar tijdens de workshop geen tijd voor is, maar ook omdat je anders teveel informatie in één keer zou horen.

Bij de online cursus leer je eerst een beetje en krijg je daarna een oefening, waarna je weer wat nieuws leert en weer een oefening krijgt. Hierdoor loopt het leerproces vaak soepeler. Het voordeel van de online cursus is dus vooral dat het rustiger opgebouwd wordt, maar ook krijg je dus veel méér informatie. Je leert daarmee je camera nog veel beter kennen. Bovendien kun je de online video’s terug kijken, wat maakt dat als je iets bent vergeten, je dit toch zo weer weet. Bij de workshop is dit vanzelfsprekend niet mogelijk. Bij de workshop zit tenslotte ook geen uitgebreid naslagwerk, zoals het eBook en de opdrachten inbegrepen bij de online cursus. Tijdens de workshop komen echter ook andere zaken aan bod die juist weer niet in de online cursus zitten. Denk hierbij aan tips over compositie, standpunt, lichtgebruik, creativiteit, etc. Daarnaast ben ik er tijdens de workshop om persoonlijke vragen te beantwoorden en je te helpen bij het vinden van de juiste knopjes op je camera. Deze persoonlijke begeleiding zit niet in de online cursus.

Workshop Basisfotografie